maandag 21 oktober 2013

Taj Mahal

Ik heb mezelf voor de zoveelste keer gelukkig geprezen dat ik alleen reis en niet met een gezelschap. Ik was vanmorgen als allereerste bij de ticket office van de Taj. Had uiteraard het eerste kaartje van de dag te pakken en was als een van de eersten binnen. Ik had van 2 verschillende medewerkers gehoord dat je geen etenswaren mag meenemen. Arrogant als ik kan zijn dach ik dat ik er wel mee zou weg komen. Ik had gisteravond geen diner gehad en vanmorgen niet ontbeten. Was wat flauw en hongerig. Ik dacht dat als ik mijn gedrogde fruit nou onderin de tas verstopte... Maar i.p.v. een handmatige check, werd alle baggage gescand! Shit! Poep! SNOT! Het fruit werd ontdekt en uit mijn tas verwijderd. Ik heb de bewaker gesmeekt of ik het misschien ter plekke nog mocht opeten. Niet. Wel? Niet? Wel. Ik heb een paar handen uitgedeeld en heb nog nooit zo ongemanierd een ontbijt naar binnen gewerkt. Met handen vol en kauwend met open mond. Ik had geen tijd om langzamer te eten, want de zon kon elk moment opkomen. Het laatste restje is in de ton gegaan. Ik had in ieder geval even geen honger meer. Toen snel mijn plaats innemen voor de mooiste foto van de Taj. Pas toen kon ik voor het eerst genieten van de overweldigende aanblik van dat grote liefdesmonument. WOW! (gepaste stilte). Naast en achter mij kwamen en gingen mensen. Allemaal voortgedreven door een gids die verder wilde (HAha!). Ik heb er ongeveer een uur gestaan en heb ontelbare foto's gemaakt. Toen ik eindelijk weer in beweging kwam kon ik bijna de trap niet af komen, zo stijf. Dat had ook te maken met het matras in mijn hotel hoor. Dat vloeipapiertje kon op geen enkele manier voor matras doorgaan. Mijn arme ouwe botten. Daarna in een omtrekkende beweging, de groene omgeving rondom eerst, naar de Taj toegelopen. Wat mooi. Ik heb van alle kanten mooie fotos. Binnenin de Taj mag je niet fotograferen, maar die was voor mij niet zo interessant. Ik ben meer van de buitenkanten. Van de doorkijkjes en de schaduwen en de kleurcontrasten. Ik heb fotos gemaakt van Ibissen, parkieten, duifjes en van apen. Na 3 uur rondlopen was ik verzadigd. Ik heb me naar het vreettentje van gisteren gehaast en daar om 09:30 ontbeten. Ik moet zien dat ik daar meer regelmaat in krijg. Hoewel, ik kon de geleende riem wel een gaatje strakker trekken!
Vanavond om 17:00 word ik opgehaald en naar de trein gebracht. Dat is de nachttrein van Agra naar Gaya. aankoms ongeveer 09:15 geloof ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten